Monday, October 21, 2013

SLOT SAMA-SAMA KITA MEMBANTU : PART 1



slot sama sama kita membantu part 1 1






U all baca sampai habis emel dekat atas tu tau... Lepas tu bagi pandangan u all... Nanti ibu yang penyayang ni akan baca semua komen u all.. (",)






MACAMANA NAK TRAIN ANAK SUPAYA DENGAR KATA?..






Pandangan saya adalah guna cara haluss.... cara lembut... psiko anak kita... GUNA MINDA BAWAH SEDAR.... Untuk pengetahuan, MINDA BAWAH SEDAR MAMPU MENERIMA, MEMAHAMI & MENYIMPAN MESEJ YANG DISAMPAIKAN OR DIBISIKKAN MELEBIHI PENDENGARAN BIASA... CARANYA ADALAH : TIME ANAK2 TENGAH TIDUR2 AYAM (5-10 MINIT PERTAMA) KITA BISIKKANLAH APA2 JE DEKAT TELINGA ANAK2 KITA TU.. Sebagai contoh "Alisha anak ibu yang solehah.. ibu sayang sangat dekat Alisha... Ibu nak Alisha jadi anak yang dengar cakap ibu & abah".. "Aqilah anak ibu yang baik budi pekerti.. Ibu nak Aqilah jadi anak yang taat pada perintah Tuhan".. Ini sekadar contoh.. u all boleh buat ayat sendiri.. BUAT SETIAP MALAM..






Selain tu, banyakkan masa dengan anak2... ambik peluang bercerita tentang keburukan jika dia buat sesuatu yang tak elok.. Macam jelir lidah tu... buat camni... ambik anak duduk atas riba kita & sambil peluk anak, kita cakap "Abang anak yang baikkan.. ibu nak bagitahu ni, kalau abang main dengan kawan2 or abang bergaduh, abang jangan jelir lidah tau... jelir dekat ibu & abah pun tak boleh.. nanti Tuhan potong lidah.. abang takutkan kene potong lidah?..kalau takut, jangan jelir lagi tau.."... "Ibu & abah sayang sangat dekat abang & adik.. abang & adik pun sayang ibu & abah jugak kan?.. so, jangan buat ibu & abah marah... jangan ejek cakap ibu or abah.. kene dengar cakap ibu & abah.. nanti dapat pahala, dapat masuk syurga..." Lepas tu explain dekat anak, apa itu syurga.. tarik minat mereka untuk buat yang baik2 je.. dengan alasan mereka nak masuk syurga lepas dengar penerangan kita betapa seronoknya tinggal di syurga...






Kita jugak kena sentiasa ringankan mulut untuk cakap yang baik2 setiap kali panggil anak.. contohla... kalau selama ni, kita just panggil "Alisha.. meh sini jap".. "Aqilah.. nak minum susu tak" kita tukar kepada "Alisha anak yang solehah.. meh sini jap"... "Aqilah anak yang dengar cakap, nak minum susu tak..." Secara tak langsung, kita dah berdoa untuk anak2 kita jadi anak yang solehah & dengar cakap.. (",) Doa seorang ibu sangatlah mustajab melebihi doa seorang ayah..






Boleh jugak amalkan doa ni.. : YA ALLAH, LEMBUTKANLAH HATI ANAKKU (SEBUT NAMANYA) SEPERTI MANA ENGKAU LEMBUTKAN NABI DAUD AKAN BESI... Lepas tu hembuskan pada makanan dan minuman or susu jika anak masih menyusu.. (sumber)






JEMPUT U ALL BAGI PANDANGAN OR BOLEH SHARE PENGALAMAN U ALL JUGAK YANG BERKAITAN MASALAH MACAM DI ATAS... 






Saya doakan moga anak2 kita semua menjadi anak yang soleh & solehah & dengar cakap kita.. InsyaAllah.. Bagi pihak pengirim, saya ucapkan TERIMA KASIH...






P/s : Sorry sebab tulisan jadi kecik.. adehhh.. tertukar apa ntah tadi.. (^_^)






Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.










slot sama sama kita membantu part 1 2


slot sama sama kita membantu part 1 3


tekan SINI untuk perkongsian bersama





No comments:

Post a Comment